De ontwikkeling van de podcast in Nederland heeft de afgelopen jaren een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Al een aantal jaren is er een significante stijging is in het beluisteren van podcasts door zakelijke luisteraars. Tot deze conclusie komt Markteffect Podcast Monitor aan de hand van een diverse representatieve onderzoeken.
Elke dag lanceren steeds meer bedrijven en organisaties podcasts als een krachtige manier om hun klanten te bereiken. Het is een uitgelezen kans om in contact te komen met je doelgroep, jouw naamsbekendheid te personaliseren en je organisatie en marktaandeel te laten groeien. Gebruik je stem om naamsbekendheid te vergroten, autoriteit in je branche op te bouwen en jouw klanten op een nieuwe manier te bereiken.
Podcasts trekken de aandacht van je doelgroep
Als je een blogpost hebt die langer dan bijvoorbeeld 10 minuten leestijd nodig heeft, dan is het niet altijd zeker dat je publiek die tot het einde door zal lezen. In deze tijd van snelle informatievoorziening houden we van informatie die gemakkelijk te consumeren is en niet te lang stil te staan bij een stuk tekst. Dit is één van de redenen waarom het luisteren naar podcasts je in staat stelt om je doelgroep voor langere tijd te betrekken. We zijn sociale wezens en van nature gewend om gesprekken te voeren en te houden. Een podcast lijkt veel op een gesprek waar je naar luistert. Je raakt gewend aan verschillende stemmen die je helpen visualiseren wat de persoon tegen je verteld. Daarnaast voegen de meeste podcasts een verhaalelement toe aan hun inhoud waardoor het nog leuker wordt om naar te luisteren.
Een tip is om persoonlijke anekdotes aan jouw podcasts toe te voegen, waar van toepassing, zodat je luisteraar je als persoon beter leert kennen.
Podcast creëren een persoonlijke ervaring
Podcasts zijn aantrekkelijk omdat je luisteraars de kans krijgen om het geluid van je stem te horen en je denkpatronen te begrijpen met betrekking tot waar je onderwerp over gaat. Daarnaast krijgen ze de kans om de persoon achter de ideeën te horen. Dit is een boeiende manier om jouw publiek een persoonlijke ervaring te bieden en het stelt hen in staat jij op een dieper niveau te leren kennen.
Uit een geschreven tekst is emotie niet te ontcijferen en kunnen sommige elementen zoals intonatie, humor, enz. verloren gaan. Wanneer mensen een stem horen, wordt er echter veel meer duidelijk: je tone-of-voice, humor, emotie en nog veel meer. Podcasts helpen je een emotionele band met jouw doelgroep tot stand te brengen.
Podcasts helpen je bij het opbouwen en onderhouden van waardevolle netwerkverbindingen
Het uitnodigen van gastsprekers in je podcast is een goede manier als inhoudelijke versterking en om daarnaast waardevolle netwerkverbindingen op te bouwen. De kans is groot is dat ze je podcast vermelden in hun social media en zakelijk netwerk. Dit zal jouw naamsbekendheid vergroten en je verbinden aan een nieuw publiek. Wanneer je voldoende luisteraars en netwerkverbindingen hebt opgebouwd, wordt jij gezien als een expert in jouw branche. Mensen zullen de aandacht zien die jouw podcast krijgt en naar jou op zoek gaan voor advies, meningen en gedachten. Als het meer positieve beoordelingen, luisteraars en aandacht trekt, zullen nieuwe podcastvolgers dit als positief ervaren en jouw podcast eerder aan hun favoriete luisterlijst toevoegen.
Waarom niet?
Er zijn veel redenen waarom je de sprong zou moeten wagen om een podcast te maken. Podcasts helpen je om je ideeën op een nieuwe manier naar de wereld te brengen waar mensen van genieten. Je kunt de aandacht van jouw doelgroep voor langere tijd vasthouden, een persoonlijke ervaring creëren en waardevolle netwerkverbindingen en klantenkring opbouwen. Ten slotte positioneert het je als een expert in jouw niche zodat nieuwe luisteraars je kunnen volgen voor nieuwe inzichten en zakelijke kansen.